Malba je škola naděje. Nikdy to není úplně v p*deli

17. 1. 2015 | Krajinomalířská setkání

Autorka textu: Týna Sataryová

„…teda, abych byl přesnější, někdy jo…“

Akryl nás nadchnul! Lépe řečeno magický mix skvělého lektorování Matěje Lipavského, příjemné prostředí michelského ateliéru a vzrušující mrazení v zádech při noření se do výtvarného projevu starých mistrů. Ehm, ehm… možná má svůj podíl i švédský stůl, který je setkání od setkání bohatší na pochutiny nejrůznějšího druhu.

Akryl_v_Michli_1

Proces tvorby a postupné rození obrazu je vskutku fascinující! Z liniového výrazu kresby…

Akryl_v_Michli_2

…se zrodí malba mluvící jazykem barevných tahů štětce.

Akryl_v_Michli_3

Občas se sláva starých časů prolne s technickými výdobytky moderní doby. Důležité ale zůstává to, aby obrazy nepůsobily unyle, anebo cituji „vykastrovaně“! Musí mít koule, aby to jak se patří jelo!

Akryl_v_Michli_4

„Hul to tam. Jeď, jeď!“ ozve se znenadání, přesně ve chvíli, kdy pozornost umdlévá. „Odstupuješ? Neodstupuješ!“ Matějova intuice je zkrátka neomylná, a přesně ví, kdy je potřeba nás namotivovat (když už nemalujeme, ale jen unaveně otíráme štětec o plátno).

Akryl_v_Michli_5

Někdy se totiž vyplatí minutu sedět vpovzdálí než půl hodiny malovat. Bez odstupu se ztratíte v džungli nepodstatností.

Akryl_v_Michli_6

Dlužíme mu už spoustu piv. Občas nám do obrazu přidá pár skvrnek a najednou to dostane grády! Adeli dokonce poradil, jak provést detetizaci (neboli jak udělat z tety opět mladou holku).

Akryl_v_Michli_7jpg

Učíme se různé vychytávky. Máte širokou předlohu, ale úzké plátno? Žádný problém!

Kopie_Edgar_Degas_Zavod

Adéla Imreczeová okouzlila nejen svým výtvarným umem, ale i dokonalým malířským outfitem. Edgar Degas: Závod: amatérští žokejové u povozu

Kopie_Berthe_Morisot_Kolebka

Také Adeli Moravcová se do díla pustila s neochvějnou precizností. Obě na svých výtvorech pracovaly obě odpoledne v ateliéru. Berthe Morisot: Kolébka

Kopie_Cezanne_a_van_Gogh

Zatímco já jsem poněkud bomber a vypadly ze mne obrazy hned tři. Paul Cézanne: Most v Maincy, Vincent van Gogh: Japonaiserie a Most v Asnières

Kopie_Bonnard_Nolde

Klára Honzáková se nezalekla rozostřených kontur Bonnardových obrazů a během jednoho sezení vyšvihla obědvající děti i s (nevykastrovanou!) kočkou. Na druhém sezení malovala podle zimní fotografie. Pierre Bonnard: The Lunch of the Little Ones

Akryl_v_Michli_Matejjpg

Třešnička na závěr. Matěj vždycky mezi učením ještě stihne namalovat několik obrazů. Posledně si dokonce střihl „realitu ateliéru“ a krásně vystihl děvčata ve víru tvorby.